Dostępność w grach: innowacje dla niepełnosprawnych graczy

Dowiedz się o dostępności gier, a szczególnie o innowacjach stosowanych w grach dla niepełnosprawnych graczy.

Jakie są obecnie innowacje w grach dla niepełnosprawnych?

Gry mogą stać się potężnym narzędziem do nauki, rozrywki i nawiązywania kontaktów społecznych, dlatego ważne jest, aby każdy miał dostęp do tych korzyści. W tym artykule przyjrzyjmy się bliżej tematowi dostępności w grach wideo i sposobom, w jaki technologia wspomagająca może poprawić wrażenia z gry dla osób niepełnosprawnych. W wiele z tych gier zagrasz, wykorzystując bonus bez depozytu ice casino.

Dofinansowanie dostępnych rozwiązań

Często pomija się technologię dotyczącą osób niepełnosprawnych, mimo że oczekuje się, że do roku 2050 liczba osób niepełnosprawnych na świecie wzrośnie o 130%, a zapotrzebowanie na rozwiązania dotyczące osób niepełnosprawnych jest ogromne i rośnie. Z tego też powodu coraz więcej powstaje firm, które chcą inwestować w rozwiązania ułatwiające możliwość grania dla takich osób o różnym stopniu niepełnosprawności.

Najnowsze ułatwienia dostępu do gier dla osób niepełnosprawnych

Firma Electronic Arts przedstawiła szereg funkcji ułatwień dostępu dostępnych w wydanej w styczniu 2023 roku grze Motive’s Dead Space. Została powiększona o:

  • opcje dostosowywania, w tym ustawienia dla daltonistów,
  • dostosowywanie sterowania,
  • wspomaganie celowania.

Inne funkcje obejmują możliwość narracji menu przypominającej czytnik ekranu, redukcję efektów ruchu, włączenie napisów do dialogów i wyświetlanie ostrzeżeń o zawartości. EA stwierdziło, że praca nad dostępnością polega na usuwaniu barier w grach oraz poprawie wrażeń dla wszystkich graczy.

Seria God of War, a w szczególności Ragnarök, podnosi standardy dostępności w wysokobudżetowych, prestiżowych grach. Twórcy podkreślają potrzebę adaptacji, która rozwiąże niedopasowanie możliwości gracza gry.

Ragnarök oferuje graczom ponad 60 różnych opcji do wyboru w grze i jej interfejsie, mając na celu zapewnienie optymalnej dostępnej rozgrywki, w tym zwiększanie rozmiaru czcionki tekstu w grze i automatyczną kontrolę ruchu, aby gracze nie musieli wciskać przycisków, aby się wspinać, skakać i biegać.

Innowacje w grach dla niepełnosprawnych graczy

Nowe technologie, zwiększona świadomość i większe poczucie odpowiedzialności ze strony głównych marek w branży, pomagają stworzyć równe szanse dla wszystkich graczy. Oto nowe innowacje, które pomagają zapewnić dostępność szerszej społeczności graczy.

Kontroler adaptacyjny Xbox

Na początku 2023 roku Microsoft zaprezentował kontroler adaptacyjny Xbox. Ten kontroler został zaprojektowany dla graczy o ograniczonej mobilności. Kontroler można skonfigurować na różne sposoby, aby dopasować go do potrzeb graczy, którzy ze względu na swoją niepełnosprawność napotykają się na wyjątkowe trudności podczas grania. Został zaprojektowany na podstawie opinii społeczności niepełnosprawnych graczy i spotkał się ze zdecydowanie pozytywnym odzewem.

Napisy

Wykorzystanie napisów w grach nie jest nowością. Jednak nowe standardy dotyczące napisów pomagają zapewnić lepszą dostępność dla graczy. Na przykład firma Ubisoft wprowadza nowe funkcje do swoich napisów, aby zapewnić, że członkowie społeczności niesłyszących i niedosłyszących nie przegapią żadnej treści. Wykorzystują do tego nadchodzącą grę Assassin’s Creed Odyssey, aby zaprezentować nowe funkcje napisów.

Powód decyzji Ubisoftu o wprowadzeniu tych zmian jest oczywisty. Około 20% graczy ma jakiś rodzaj niepełnosprawności. Oczywiście nie ma sensu, aby programiści niepotrzebnie ograniczali swoją publiczność w ten sposób, jeśli dostępne są proste rozwiązania, dzięki którym niepełnosprawni gracze mogą zagrać w swoje ulubione gry wideo.

Wskazówki niewizualne

Firma Nintendo zaprezentowała kolejną grę imprezową na swoją najnowszą konsolę Nintendo Switch, o nazwie 1-2-Switch. W tej grze wieloosobowej dwóch lub więcej przeciwników bierze udział w serii tematycznych mini gier opartych na reakcji.

W grze mogą brać także udział gracze niewidomi lub niedowidzący. Gra uwzględnia zróżnicowane potrzeby graczy, wykorzystując wiele sygnałów dźwiękowych i funkcji wibracji w kontrolerach, które informują użytkownika, kiedy ma zareagować i jak dobrze sobie radzi. Jest to możliwe za pośrednictwem funkcji Media Access. Chociaż ta gra nie jest idealna, to jednak firma Nintendo zrobiła ważny krok we właściwym kierunku, jeśli chodzi o graczy z niepełnosprawnością układu wzrokowego.

Nowa technologia komunikacji

W ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój e-sportu i wydarzeń związanych z grami transmitowanych na żywo, gromadzące setki tysięcy widzów online. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych sportów na żywo, transmisja strumieniowa gier stanowi problem dla widzów niedosłyszących i niesłyszących, którzy mają trudności z nadążaniem za treściami na żywo.

Nowe technologie pomagają jednak to zmienić. Dostęp do komunikacji tłumaczenia w czasie rzeczywistym, znane również jako CART, konwertuje dźwięk na żywo na tekst, aby dostarczyć niedosłyszącym odbiorcom pojawiającą się treść.

Na przykład w Ai-Media CART nie jest zautomatyzowany. Polega to na tym, że ludzie tłumaczą dźwięk na żywo na tekst wyświetlany na ekranie. Dzięki temu uzyskuje się wysoki stopień dokładności wypowiadanych podczas relacji na żywo słów.

Ogromne zalety CART, takie jak dostępność, zrozumienie i jeszcze szersza grupa docelowa, przekonały branżę gier do przyjęcia tej nowej innowacji na szeroką skalę. Dostawcy streamingów, tacy jak YouTube czy Twitch, także zaczęli korzystać z tego rozwiązania, a niepełnosprawni słuchowo gracze, pochlebnie wypowiadają się na ten temat.

Technologie, które pomagają zapewnić dostępność dla niepełnosprawnych graczy w branży gier wideo są ogromnym krokiem we właściwym kierunku. W miarę jak coraz więcej firm z branży podąża za modą w zakresie dostępności, różnica między graczami będzie się systematycznie zmniejszać, a to z pewnością przełoży się na popularyzację gier wśród niepełnosprawnych użytkowników.

About Nikodem Potocki